mandag den 30. juni 2014

Under tre uger tilbage, whaaat?!

Ja tiden flyver afsted hernede, og om tre uger er jeg i Danmark igen. Det er ret vildt at taenke paa! Men selvom jeg har det helt fantastisk og nyder min tid hernede, glaeder jeg mig ogsaa til at komme hjem, og fortaelle endnu mere om alt det jeg har oplevet.

Paa arbejdet gaar det stille og roligt. Det jeg primaert hjaelper med er at give boernene mad, indimellem skifte en ble, ligge dem hen og hvile osv - alle de typiske ting. Udover det er det meget frit hvad du vil lave med boernene. Personalet er ikke saa gode til at tage initiativ til forskellige ting eller aktiviteter - de sidder mest bare ned og snakker, og kan da lige en gang imellem snakke lidt med boernene. Saa jeg tror mange af boernene nyder, at der er nogle andre der bruger tid med dem; de voluntoerer der er paa stedet. og vi synes det er hyggeligt :)
Nogle dage tager vi alle boernene med ud. Tager madrasser med ud i solen, og saa ligger boernene paa rad og raekke og faar noget sol, Det nyder de fleste af dem. Andre gange er det bare en enkelt eller to man tager med ud og sidder. Andre dage bliver der bare hygget indenfor. Det er lidt forskelligt hvad der bliver lavet!

De to tyske voluntoerer der ogsaa arbejder der, er igang med at lave en "afskedsgave" til dem alle. De har taget haand og fodaftryk paa papir af alle boernene, malet dem i ansigtet som krigere, og efterfoelgende taget billeder.Med det vil de lave noget vaegpynt til stedet, som alle boernene har vaeret en del af, og som de selvfoelgelig skal kunne huske voluntoerene med. Jeg har hjulpet dem en del med det, da alle boernene ikke har vaeret lige nemme at lave aftryk af. Mange boernene har knyttede haender, grundet deres handicap, og det kan vaere ret svaert at lave et ordentligt aftryk. Men efterhaanden er der blevet lavet fine aftryk af dem alle. Jeg er spaendt paa at se det faerdige resultat.
Ud over det har jeg vaeret igang med at klippe morgenmadskasser! Lyder maaske lidt maerkeligt, men det er rigtigt nok. Dom Orione har faaet en doneret en masse All Bran, som boernene kan spise til mogenmad. Og det er taget ud af kasserne for ikke at skulle fylde unoedigt. Og saa har en af praesterne fundet paa at bagsiden af alle kasserne(indersiden) kan bruges som tegnepapir til boernene. Saa Silvia (Den italienske voluntoer) og jeg har klippet omkring 100 All Bran kasser i stykker. Men altsaa det var nu meget hyggeligt at sidde og goere det ude i solen!

Siden sidst har jeg ogsaa lavet diverse ting udover at arbejde. Jeg har brugt en del tid med Silvia, og vi har vaeret paa flere ture ind til byen sammen.
I sidste uge tog vi ind paa et marked inde i byen, kaldt "Feima Markedet" Det er et marked fyldt med alle de typiske ting du forbinder med afrika. Alverdens figurer, smykker, skaale, fade i trae og ben. Bukser, tasker og andre ting i de mest fantastiske stoffer. Boderne ligger lige efter hinanden og der er masser af dem - Det er et sandt paradis af gaa rundt og kigge paa alle de flotte ting, hvis man selvfoelgelig er til afrikanske ting. Jeg ville naesten oenske at min taske var en del stoerre, for der er saa mange ting jeg gerne ville have med hjem! Efterfoelgende har vi vaeret der nogle gange, og vi kan blive ved med at finde flotte ting, vi bare MAA eje. Men nu tror jeg hellere jeg maa holde med at koebe ting, for ellers faar jeg et serioest problem med min baggage naar jeg skal hjem! men den tid den sorg :)
I loerdags var vi igen inde i byen og gik en lang tur langs med vandet, og spiste frokost udenfor, med udsigt over vandet. Efterfoelgende var vi i Maputo shoppingcenter. Der var ikke saa meget at de derinde, men det var fint at se det.

I fredags var jeg paa tur alene. Jeg var noedt til at krydse graensen til Swaziland, for at faa fornyet mit visa, da den kun gaelder i 30 dage af gangen. Saa det var ca 1 1/2 times koeretur, for at faa to stempler i mit pas, og saa en koeretur tilbage igen. Der var ikke saa meget at se lige ved graensen, og jeg ville vaere noedt til at komme et stykke laengere ind i landet for at se noget, saa det blev bare en kort tur, for at krydse garaensen.

Sidste weekend havde vi besoeg hjemme ved min vaertsmor. Om loerdagen var en stor del af hendes familie der, da hendes oldebarn havde foedseldag. Saa vi sad allesammen udenfor paa rigtig afrikansk maner og fik god mad og sluttede af med KAEMPE lagkage. Det var rigtigt hyggeligt at vaere med til og moede det meste af hendes familie. Efterfoelgende har jeg ogsaa vist hende billeder af min familie - det synes hun var helt fantastisk, og takkede mange gange, fordi hun maatte faa lov at se dem! Hun er altsaa en rigtig soed dame, og jeg tror hun nyder at jeg er der, selvom jeg for det meste er ude hele dagen.

Ud over det har jeg ogsaa vaeret lidt syg; forkoelet og hostet en del, hvilket har vaeret lidt traels, men det er heldigvis naesten ovre nu, saa det er dejligt.

Jeg har det stadig rigtigt godt, og nyder at arbejde med alle de skoenne boern. dem kommer jeg helt sikkert til at savne naar jeg tager herfra - men saadan er det vel altid? Nu vil jeg ihvert fald bare nyde den sidste tid med dem, og faa det bedste ud af det!

Hyg jer og hav det godt i Danmark! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar